De P1-poort van de slimme meter van Fluvius is standaard gedesactiveerd / gesloten. Het is noodzakelijk om de P1-poort van je elektriciteitsmeter open te stellen en te activeren zodat je de verbruiksdata voor elektriciteit kan uitlezen en doorgeven aan de warmtepomp.
Eens je de poort hebt geopend via je netbeheerder, moet de P1 reader nog worden aangesloten.
Bij vervangen kan je nu de oude P1-reader in de gefrankeerde omslag stoppen en op de post doen. Er zijn hier geen kosten aan verbonden. Onder het moto zero-waste gaan we de oude P1-readers aanpassen en gebruiken bij andere projecten. Zo dragen we ook ons steentje bij tot circulaire economie.
Indien er al een splitter voor handen is, dan kan je de P1 reader gewoon aansluiten op de splitter. Heb je een andere toestel aan de P1-poort gehangen? Dan koop je best een actieve splitter.
Een actieve splitter is een splitter die zelf ook stroom voorziening heeft. Op die manier wordt het signaal extra geboost en hebben we zeker geen probleem om de data uit te lezen. Bij niet actieve splitters kunnen we de werking niet garanderen.
Een voorbeeld van een actieve splitter vind je hier.
Nee, het openen van de P1-poort is gratis.
Meestal binnen enkele uren, maar Fluvius houdt 72 uur aan. Dus het kan zijn dat het een tijdje duurt. Het is niet nodig om op te volgen, na het openen volgen we verder voor je op. Mochten we na 72 uur nog steeds geen P1-data zien, dan contacteren we je om verdere stappen te ondernemen.
Het kan zijn dat bij nieuwe installaties het EAN nog niet is verwerkt.
Je kan even langer wachten of contact opnemen met Fluvius op 078 35 35 34.
Neem contact met ons op via het support formulier. Vermeld met welke netbeheerder je werkt.
We bezorgen je dan de instructies voor die specifieke netbeheerder.
Met de app heb je letterlijk de afstandsbediening van je warmtepomp in handen – zonder onder de zetel te moeten zoeken.
Via de instellingen kan je je gegevens aanpassen en facturen bekijken. Tenslotte gebruiken we de app om te informeren over de status van de pomp door middel van het start scherm en notificaties.
Dit klopt, om de app te gebruiken, heb je een login nodig. Op die manier weten we met welke pomp we te maken hebben en kunnen we de juiste gegevens tonen. Je kan een login aanvragen via dit formulier. We zorgen ervoor dat je binnen de 24 uur een login krijgt, als de aanvraag binnen de kantooruren gebeurt.
We ondersteunen met de app Android en Apple. De enige beperking is de systeem versie.
Voor Apple hebben we mimimum iOS 13 of hoger nodig. Voor Android zitten we op minimum Android 6.0 of hoger.
In uitzonderlijke gevallen verliest de app de connectie met de warmtepomp. Ook bij een app update kan dit voorkomen. Volg onderstaand stappenplan om dit probleem op te lossen:
Nog niet opgelost? Nadat je de app hebt afgesloten in puntje 2, herstart even je smartphone. Blijft het probleem zich voordoen? Neem contact op met ons.
Met flows bedoelen we slimme sturing van je warmtepomp. Met NON.energy willen we warmtepompen zo efficient mogelijk gaan inzetten. Omdat de pomp van op afstand communiceert met onze servers, kunnen we gaan inspelen op deze data. Dit doen we door middel van flows.
Zelf hoef je daar niet veel voor te doen. Als de pomp op automatisch staat onder het tab blad Warm water, dan zullen de flows automatisch activeren.
Momenteel zijn er twee flows geactiveerd nl.
De Solar Plus flow: deze flow gebruikt de P1-poort data om bij zonneoverschot warm water te gaan opwarmen met de elektrische weerstand van de pomp. Op die manier heb je gratis warm water met je zonnepanelen. Let wel! Zonnepanelen zijn een vereiste voor de werking van deze flow.
De Capiciteitstarief flow: een super sexy naam voor een interessante flow. Hier gebruiken we eveneens de P1-data om je maandelijkse capaciteitspiek op te gaan halen en je verbruik hiermee in de gaten te houden. Als we zien dat we tegen de piek te beginnen lopen, dan schakelen we de pomp in energiesparende modus. Op die manier proberen we je de kosten te sparen die gepaard gaan met dit tarief.
Als je door gedreven technische info wil over deze flows, mag je ons altijd een mailtje sturen. We geven je graag meer uitleg.
Bij passieve koeling gebruikt de warmtepomp vooral de koelte uit de bodem zonder actief te moeten koelen met de compressor. Het is energiezuinig t.o.v. actief koelen (je verbruikt vooral voor pompen). Verwacht een milde verlaging van de binnentemperatuur (meestal 2–4 °C lager dan zonder koeling). Het is geen airco: de lucht wordt niet ontvochtigd en je voelt geen koude luchtstromen, het werkt trager.
Het aan en af zetten van passief koeling tijdens warmere periodes geeft ook weinig zin. Want anders warmt de massa (chappe/vloer) terug op en dien je die dan kort daarna terug af te koelen. Het passief koelen zorgt er ook voor dat de geothermische bron terug energie krijgt om dan in de winter die terug af te geven.
Mochten er zaken niet correct zijn en je geraakt er niet aan uit bel het service nummer of stuur een mailtje naar info@non.energy.
Pas de stooklijn aan (zie uitleg hieronder). Sluit of open zonwering en gordijnen om warmte buiten of binnen te houden. Kijk of de ventilatiestand niet te hoog of te laag staat.
Let op: kleine aanpassingen doen, want de warmtepomp reageert traag. Mochten er zaken niet correct zijn en je geraakt er niet aan uit bel het service nummer of stuur een mailtje naar info@non.energy
De stooklijn bepaalt hoeveel graden het water naar je vloerverwarming of radiatoren krijgt, afhankelijk van de buitentemperatuur. Koud buiten = hogere watertemperatuur. Warm buiten = lagere watertemperatuur.
Fijn afstellen zorgt voor een stabiel en zuinig systeem.
Een warmtepomp werkt het best continu en op lage temperatuur. Een aan/uit-thermostaat maakt dat de pomp steeds stopt en start → minder efficiënt en meer slijtage. De stooklijn zorgt automatisch voor de juiste temperatuur, zonder dat er vaak ingegrepen hoeft te worden.
Resultaat: constante warmte en lager verbruik.