Over de P1 poort en P1 reader

De P1-poort van de slimme meter van Fluvius is standaard gedesactiveerd / gesloten. Het is noodzakelijk om de P1-poort van je elektriciteitsmeter open te stellen en te activeren zodat je de verbruiksdata voor elektriciteit kan uitlezen en doorgeven aan de warmtepomp.

  1. Surf naar de Fluvius website in het bijzonder naar de pagina Maak je digitale meter slim.
  2. Zorg dat je je identiteitskaart en elektriciteitsfactuur bij de hand hebt en volg de instructies op de Fluvius website.
  3. Na het volgen van de instructies zal de poort worden open gezet.

Eens je de poort hebt geopend via je netbeheerder, moet de P1 reader nog worden aangesloten. 

  • Ga naar je digitale meter en lokaliseer de P1-poort gebruik onderstaande beelden om te zien waar die zich bevindt.
    • Indien er al een P1-reader aanwezig is en die dus moet vervangen worden, ontkoppel je de oude P1-reader.
  • Sluit de (nieuwe) P1-reader aan in de P1-poort
  • Sluit aan de andere kant van de P1-reader de kabel van de warmtepomp aan
  • De klus is geklaard! Laat het ons weten via dit formulier.

Bij vervangen kan je nu de oude P1-reader in de gefrankeerde omslag stoppen en op de post doen. Er zijn hier geen kosten aan verbonden. Onder het moto zero-waste gaan we de oude P1-readers aanpassen en gebruiken bij andere projecten. Zo dragen we ook ons steentje bij tot circulaire economie.

Indien er al een splitter voor handen is, dan kan je de P1 reader gewoon aansluiten op de splitter. Heb je een andere toestel aan de P1-poort gehangen? Dan koop je best een actieve splitter. 

Een actieve splitter is een splitter die zelf ook stroom voorziening heeft. Op die manier wordt het signaal extra geboost en hebben we zeker geen probleem om de data uit te lezen. Bij niet actieve splitters kunnen we de werking niet garanderen.

Een voorbeeld van een actieve splitter vind je hier.

Nee, het openen van de P1-poort is gratis.

Meestal binnen enkele uren, maar Fluvius houdt 72 uur aan. Dus het kan zijn dat het een tijdje duurt. Het is niet nodig om op te volgen, na het openen volgen we verder voor je op. Mochten we na 72 uur nog steeds geen P1-data zien, dan contacteren we je om verdere stappen te ondernemen.

Het kan zijn dat bij nieuwe installaties het EAN nog niet is verwerkt. Je kan even langer wachten of contact opnemen met Fluvius op 078 35 35 34.

Neem contact met ons op via het support formulier. Vermeld met welke netbeheerder je werkt. We bezorgen je dan de instructies voor die specifieke netbeheerder.

Over de app & flows

Met de app heb je letterlijk de afstandsbediening van je warmtepomp in handen – zonder onder de zetel te moeten zoeken.

  • Temperatuur bijstellen - Schuif de instelling omhoog voor een knusse filmavond of omlaag voor een verfrissende powernap.
  • Warm-water-regime kiezen - Van “één snelle douche” tot “de hele voetbalploeg spoelt het gras af”. Jij bepaalt hoeveel heet water klaarstaat.
  • Koelmodus activeren - Als het kwik stijgt, geef je één tik; de pomp zet alles op koelen en laat de sauna-temperaturen aan de wellnesscentra.
  • Vakantiemodus - Vertrek gerust: in deze stand verbruikt je warmtepomp net genoeg om je huis en boiler fit te houden, terwijl jij fit blijft aan het zwembad.

Tenslotte gebruiken we de app ook om je te informeren over de status van de pomp door middel van het start scherm en notificaties. 

De app kan gedownload worden op de Apple App Store en Google Play Store. Als je zoekt naar NON.energy, zal je de app terug vinden.
Om je het makkelijker te maken, kan je ook onderstaande links gebruiken.

  • Voor Apple gebruikers, klik hier.
  • Voor Android gebruikers, klik hier.

Dit klopt, om de app te gebruiken, heb je een login nodig. Op die manier weten we met welke pomp we te maken hebben en kunnen we de juiste gegevens tonen. Je kan een login aanvragen via dit formulier. We zorgen ervoor dat je binnen de 24 uur een login krijgt, als de aanvraag binnen de kantoor uren gebeurd.

We ondersteunen met de app Android en Apple. De enige beperking is de systeem versie.
Voor Apple hebben we mimimum iOS 13 of hoger nodig. Voor Android zitten we op minimum Android 6.0 of hoger.

In uitzonderlijke gevallen verliest de app de connectie met de warmtepomp. Ook bij een app update kan dit voorkomen. Volg onderstaand stappenplan om dit probleem op te lossen:

  1. Klik in de app onderaan op het tandwieltje.
  2. Klik op Afmelden (Let op! Je moet straks opnieuw inloggen, ben je zeker dat je je wachtwoord nog weet?)
  3. Sluit de app af
  4. Start de app op en meld opnieuw aan

Nog niet opgelost? Nadat je de app hebt afgesloten in puntje 2, herstart even je smartphone. Blijft het probleem zich voordoen? Neem contact op met ons.

Met flows bedoelen we slimme sturing van je warmtepomp. Met NON.energy willen we warmtepompen zo efficient mogelijk gaan in zetten. Omdat de pomp van op afstand communiceert met onze servers, kunnen we gaan inspelen op deze data. Dit doen door middel van flows.

Zelf hoef je daar niet veel voor te doen. Als de pomp op automatisch staat onder het tab blad Warm water, dan zullen de flows automatisch activeren. 

Momenteel zijn er twee flows geactiveerd nl.

De Solar Plus flow: deze flow gebruikt de P1-poort data om bij zonneoverschot warm water te gaan op warmen met de elektrische weerstand van de pomp. Op die manier heb je gratis warm water met je zonnepanelen. Let wel! Zonnepanelen zijn een vereiste voor de werking van deze flow.

De Capiciteitstarief flow: een super sexy naam voor een interessante flow. Hier gebruiken we eveneens de P1-data om je maandelijkse capaciteitspiek op te gaan halen en je verbruik hiermee in de gaten te houden. Als we zien dat we tegen de piek te beginnen lopen, dan schakelen we de pomp in energiesparende modus. Op die manier proberen we je de kosten te sparen die gepaard gaan met dit tarief.

Als je door gedreven technische info wil over deze flows, mag je ons altijd een mailtje sturen. We geven je graag meer uitleg.